vrijdag 22 maart 2013

Zonnig en koud : Wat vliegt daar ?

Vandaag ben ik gestart op 'mijn plek'. Mijn plek omvat mijn tuintje en een stuk openbaar groen en natuur langs de Roer in Roermond (Nederlands Limburg).

Mijn ommetje...

Links de voordeur uit. Wat een zonnetje ! Bij de vispassage ('-trap') zie ik een witte kwikstraat, wat een gezellig vogeltje vind ik dat toch. Een buizerd wordt belaagd door twee kraaien. Wat is ie behendig ! Hij (of zij) lijkt zich er niets van aan te trekken. Een lichte beweging van een vleugel en met het grootste gemak ontwijkt hij beide kraaien. En dat allemaal op de thermiek. Fantastisch ! Wandelen langs de knotwilgen. Op zoek naar zonnende insecten. Jammer, ik vind er geen. Het korstmos staat er mooi bij. En ik geniet van de zaadzettingen van wilgenroosjes en een zuring.

Een kwartiertje op 'mijn plek' zitten...

Rond 11.00 schijnt de zon in mijn tuin. Heerlijk ! Ik zie een aalscholver voorbij vliegen en niet veel later nog één. De tweede met een duidelijke, vrij grote witte vlek op de stuit / 'heupen'. Vanuit mijn buurtje duiken twee eksters het weiland aan de overkant in. Eerst op de weipalen, daarna even in één van de twee bomen en vervolgens zoeken ze even wat lekkers in de wei. Eén van de twee lijkt wat gevonden te hebben.

Waar ?
Mijn plek betreft een stukje Roerdal. Een deel, rechtsboven, van het volgende gebied op Waarneming.nl : Roermond - Roerdal > Informatie.

Toelichting

'Mijn plek(je)' is een onderdeel van de IVN / CNME Natuurgidsencursus die in september 2013 in Maastricht van start gaat en die zal duren tot medio mei 2015. Afgelopen maandag nam ik deel aan een inspirerende informatiebijeenkomst. Met name Josien wist me met haar heel persoonlijk gekleurde verhaal te raken. Maar ook Gert, Margriet, John en Marjan riepen bij mij een fijn natuurgevoel op. Ieder op hun geheel eigen wijze. Mensen bedankt ! Wat ik van die bijeenkomst heb meegenomen is : neem de rust om op een vast plekje de natuur te zien en bekijken en / of laat de natuur aan je voorbij trekken. Ik ga beide doen, beide in de zin van zitten op 'mijn plekje' en een ommetje lopen langs de Roer en door mijn straat.

Enkele feitjes : het is zonnig en 5 graden (Celsius). En er is nauwelijks wind.

Links bij dit bericht : Natuurgids worden? Geef je nu op.....!!! en Natuurgids worden? Geef je op!

Fotoverslag



Google+ album : Aan de Roer
via Picasa Webalbum : Aan de Roer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten